Hlavná stránka Blog Drobnosti Brzdová kvapalina - čo potrebujete vedieť

Brzdová kvapalina - čo potrebujete vedieť

2021
|
Kategória Drobnosti

Aká je funkcia brzdovej kvapaliny?

Drvivá väčšina automobilov je vybavená diskovým brzdovým systémom. Princíp jeho fungovania je mimoriadne jednoduchý: ak chcete spomaliť alebo zastaviť vozidlo, stlačíte pedál, čo má za následok pritlačenie brzdovej doštičky o disk. Trenie medzi nimi spôsobí zastavenie vozidla. Podobný systém existuje aj v prípade bicyklov, ale treba pripomenúť, že tam máte dočinenia s oveľa nižšími rýchlosťami a silami. Aby brzdový systém správne fungoval v ťažkom a rýchlo idúcom automobile, je potrebné pritlačiť brzdovú doštičku so značnou silou - oveľa viac, ako dokážete vyvinúť vlastnou nohou. Správny tlak sa dosahuje použitím špeciálneho čerpadla, ktoré pomocou brzdovej kvapaliny stláča piest brzdovej doštičky.

V dôsledku trenia sa bohužiaľ jednotlivé prvky systému výrazne zahrejú, čo vedie k výraznému zahriatiu brzdovej kvapaliny. Spočiatku je odolná voči vysokým teplotám, ale postupom času a prirodzeným opotrebovaním stratí postupne svoje pôvodné vlastnosti a zníži sa jej bod varu. Je tiež potrebné mať na pamäti, že brzdová kvapalina je hygroskopická. To znamená, že prirodzene absorbuje vlhkosť, ktorá preniká malými netesnosťami v potrubiach a tesneniach. Prítomnosť vody zhoršuje jej účinnosť a ďalej znižuje teplotu varu. Inými slovami, aj v automobile, ktorý jazdí relatívne málo, stráca brzdová kvapalina časom svoju pôvodnú hodnotu. V určitom okamihu sa odchyľujú od normy do takej miery, že je nebezpečná, pretože môže ľahko prejsť varom.

Táto situácia má za následok vznik tzv. plynných bublín, teda prázdnych priestorov naplnených plynom vznikajúcim pri odparovaní a expanzii kvapaliny. Toto je veľmi nebezpečný jav, kvôli ktorému môžu brzdy úplne zlyhať.
Každá brzdová kvapalina plní aj niekoľko dôležitých funkcií, ktoré zaisťujú pohodlnú a bezpečnú jazdu:
•    skracuje brzdnú dráhu;
•    núti auto rýchlejšie a rozhodnejšie reagovať na stlačenie pedálu;
•    chráni komponenty brzdového systému pred koróziou a tým predlžuje ich životnosť;
•    chráni gumené časti pred opotrebovaním.
Brzdová kvapalina Textar

Typy brzdovej kvapaliny


Na trhu je k dispozícii veľa druhov kvapalín, čo môže spôsobiť ťažkosti pri optimálnom výbere. V skutočnosti je však záležitosť oveľa jednoduchšia, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Ďalej uvádzame krátky informačný list, vďaka ktorému môžete ľahko určiť, ktorá brzdová kvapalina bude pre vaše auto najlepšia.
Existujú štyri základné typy, popísané v tzv. DOT klasifikácii. Vzťahuje sa na teplotu varu daného produktu v jeho počiatočnom stave a vtedy, keď je už spotrebovaný a obsahuje asi 3,7 percenta  vlhkosti.
Brzdová kvapalina DOT 3 - toto označenie nájdete na najstarších druhoch brzdových kvapalín. Používali sa vo väčšine automobilov vyrobených v 20. storočí. Primárnou zložkou týchto druhov výrobkov je glykoléter. Pretože ide o vysoko hygroskopickú látku, ľahko stráca svoje vlastnosti vplyvom vlhkosti, ktorá spôsobuje výrazné zníženie teploty varu. Pre novú tekutinu tohto typu, tj. obsahujúcu 0 percent vody, bod varu je 205 °C, ale po zvlhnutí klesne na cca 140 °C.
Ponuka brzdovej kvapaliny DOT 3

Brzdová kvapalina DOT 4 - Tento typ je tiež založený na glykoléteri a je v podstate vylepšenou verziou DOT 3. Rozdiel je v tom, že sa pridávajú prísady, ktoré znižujú tendenciu absorbovať vlhkosť. Čerstvá tekutina by mala vrieť iba pri 230 °C a po zvlhnutí asi 155 °C. Tento typ kvapaliny je v súčasnosti najpopulárnejší.
Ponuka brzdovej kvapaliny DOT 4

Brzdová kvapalina DOT 5.1 - výrobky s týmto označením sú svojím spôsobom pokračovaním verzie DOT 4. Ich hlavnou zložkou je stále glykoléter, ale pridaním pomocných látok je tento typ brzdovej kvapaliny omnoho lepší ako jeho predchodcovia. V čerstvom stave úspešne odolá teplote 260 °C, po zvlhnutí sa varí iba pri 180 °C. Je tiež potrebné zdôrazniť, že kvapaliny DOT 3, 4 a 5.1 sú navzájom miešateľné.
Ponuka brzdovej kvapaliny DOT 5.1

Brzdová kvapalina DOT 5 - základnou ingredienciou tohto typu produktu je silikón. Teoreticky je to skvelé riešenie, pretože neabsorbuje vodu. V praxi sa však problém s vlhkosťou vôbec nerieši - stále preniká do systému a pretože sa nemieša s tekutinou, pôsobí priamo na kovové časti a spôsobuje ich postupnú koróziu. Čo sa týka fyzikálnych parametrov DOT 5, sú totožné s tými z DOT 5.1. Pamätajte však, že na rozdiel od vyššie popísaných produktov sa silikónová verzia nesmie miešať s produktmi na báze glykoléteru.
 

Ktorá brzdová kvapalina bude najlepšia?


Mnoho značiek má v tomto ohľade svoje vlastné odporúčania, preto si pred kúpou overte technické parametre svojho automobilu. Mimochodom si zistite, koľko brzdovej kvapaliny budete potrebovať, pretože tento parameter sa môže líšiť v závislosti od modelu. Samozrejme nemusíte striktne dodržiavať odporúčania výrobcu, ale sú povolené iba odchýlky smerom nahor, nie nadol, Inými slovami, môžete použiť kvapalinu s parametrami rovnakými alebo lepšími ako sú parametre uvedené v špecifikácii.
Je tiež potrebné pripomenúť, že hoci DOT 3, 4 a 5.1 sú navzájom úplne miešateľné, použitie iného typu ako doteraz bude mať vplyv na brzdový systém. Zvyčajne sú aj kvapaliny s vyššou teplotou varu korozívnejšie. Môže sa stať, že použitie agresívnejšej látky spôsobí brzdovému systému viac škody ako úžitku.
Nezabudnite tiež na hygroskopické vlastnosti. Prostriedok, ktorý nalejete do auta, musí byť čerstvý a hermeticky uzavretý. Inak sa jeho fyzikálne vlastnosti môžu výrazne líšiť od tých, ktoré sú uvedené na obale. Brzdovú kvapalinu si môžete kúpiť sami, mali by ste ju však vymeniť v dielni. Pamätajte tiež, že pri údržbe musia byť demontované všetky kolesá, čo je bez použitia hydraulického zdviháka skutočne nemožné.